pradi
 

















 
 
 
 
 Popieiaus BENEDIKTO XVI inia 2013 m. gavnios proga Tikjimas meile adina meil
 
 

Popieius BENEDIKTAS XVI

Tikjimas meile adina meil

inia 2013 m. gavnios proga

„Mes painome ir tikjome meil, kuria Dievas mus myli“ (1 Jn 4, 16)


Brangs broliai ir seserys!

Gavnios ventimas Tikjimo met kontekste teikia puiki prog apmstyti santyk tarp tikjimo ir meils: tarp tikjimo Diev, Jzaus Kristaus Diev, ir meils, kylanios i Šventosios Dvasios veikimo ir vedanios atsidavimo Dievui ir kitiems keliu.

1. Meil kaip atsakas Dievo meil

Jau savo pirmoje enciklikoje pateikiau mini apie artim teologini tikjimo ir meils dorybi ry. Remdamasis pamatine apatalo Jono itara: „Mes painome ir tikjome meil, kuria Dievas mus myli“ (1 Jn 4, 16), priminiau, kad „apsisprendimui tapti krikionimi pradi pirmiausia duoda ne etinis siekis ar kokia nors didi idja, bet susitikimas su tam tikru vykiu, su Asmeniu, atverianiu gyvenimui nauj horizont ir sykiu duodaniu tvirt krypt. <...> Kadangi Dievas pamilo mus pirmiau (plg. 1 Jn 4, 10), meil dabar yra ne tik sakymas, bet ir atsakas meils dovan, su kuria Dievas skuba mus pasitikti“ (Deus caritas est, 1). Tikjimas yra asmeninis pritarimas – apimantis visus ms gebjimus – Dievo beslygikos ir „aistringos“ meils mums, pilnutinai parodytos Jzuje Kristuje, apreikimui. Susitikimas su Dievu, kuris yra Meil, palieia ne tik ird, bet ir intelekt: „Kelias, vedantis meil, yra gyvojo Dievo painimas, ir ms valios pritarimas jo valiai visa apimant meils akt sujungia prot, vali ir jausm. Tai vyksta nuolatos: meil niekada nra ubaigta ir iki galo gyvendinta“ (ten pat, 17). I to iplaukia btinyb visiems krikionims ir ypa karitatyvini institucij darbuotojams tikti, patirti „susitikim su Dievu Kristuje – susitikim, adinant j meil bei atveriant j ird kitiems, kad meil nebt, taip sakant, i iors primestas sakymas, bet trykt i tikjimo, kuris veikia meile“ (ten pat, 31a). Krikionis yra Kristaus meils pagautas mogus ir todl yra tos meils raginamas – „caritas Christi urget nos“ (2 Kor 5, 14) – giliai ir konkreiai atsiverti artimo meilei (plg. ten pat, 33). Tokia nuostata atsiranda pirmiausia suvokus, kad Viepats mus myli, mums atleidia ir net tarnauja – mazgoja mokiniams kojas ir pats paaukoja save ant kryiaus, kad traukt monij Dievo meil.

„Tikjimas mums rodo Diev, atidavus u mus savo Sn ir teikiant mums nenugalim tikrum, jog tai, kad Dievas yra meil, yra visika tiesa. <...> Tikjimas, kuriuo suvokiama Dievo meil, atsiskleidusi ant kryiaus perdurta Jzaus irdimi, savo ruotu pabudina meil. Ji yra viesa – galiausiai vienintel, – vis i naujo apvieianti tams pasaul bei suteikianti drsos gyventi bei veikti“ (ten pat, 39). Visa tai leidia mums suvokti, kad pagrindin skiriamoji krikionio nuostata kaip tik yra „tikjimu besiremianti ir jo formuojama meil“ (ten pat, 7).

2. Meil kaip gyvenimas tikjimu

Visas krikionikasis gyvenimas yra atsakas Dievo meil. Pirmasis atsakas yra btent tikjimas, kuriuo nuostabos bei dkingumo kupinas mogus priima negirdt u mus pirmesn ir mus skatinani Dievo iniciatyv. Tikjimo „taip“ ymi ms vis gyvenim pripildanios ir jai prasm suteikianios viesios draugysts su Viepaiu pradi. Bet Dievui neutenka to, kad mes priimame jo beslygik meil. Jis mus ne tik myli, bet ir trokta mus patraukti prie savs, perkeisti taip giliai, kad kartu su ventuoju Pauliumi galtume pasakyti: „A gyvenu, taiau nebe a, o gyvena manyje Kristus“ (Gal 2, 20).

Padarydami vietos Dievo meilei, tampame panas j, dalyvaujame jo meilje. Atsiverti jo meilei reikia leisti jam gyventi mumyse ir galinti mus mylti su juo, jame ir kaip jis; tik tada ms tikjimas „veikia meile“ (Gal 5, 6) ir jis apsigyvena mumyse (plg. 1 Jn 4, 12).

Tikti reikia painti ties ir jai pritarti (plg. 1 Tim 2, 4); mylti reikia eiti tiesos keliu (plg. Ef 4, 15). Tikdami pradedame draugauti su Viepaiu, myldami t draugyst gyvendiname ir puoseljame (plg. Jn 15, 14 ir t.). Tikjimas skatina mus paklusti Viepaties ir Mokytojo sakymui; meil dovanoja laim mums j gyvendinti praktikoje (plg. Jn 13, 13–17). Per tikjim tampame Dievo vaikais (plg. Jn 1, 12 ir t.); meil galina konkreiai laikytis dievikojoje snystje ir duoti Šventosios Dvasios vaisi (plg. Gal 5, 22). Tikjimas leidia atpainti gero ir dosnaus Dievo mums patiktas dovanas; meil padaro jas vaisingas (plg. Mt 25, 14–30).

3. Neiardomas tikjimo ir meils ryys

Turint tai prie akis, tampa akivaizdu, kad tikjimo ir meils negalime perskirti, juo labiau vieno su kitu suprieinti. Šios dvi teologins dorybs artimai susijusios, ir bt klaidinga velgti tarp j prieyb ar „dialektik“. Juk tie, kurie tikjimo pirmum ir esmingum pabria taip smarkiai, kad nuvertina ir net niekina konkreius meils darbus, sumenkindami juos iki migloto humanizmo, laikosi pernelyg siauro poirio. Kita vertus, lygiai taip pat klaidinga perdti meils ir jos darb virenyb sitikinus, kad darbai pakeiia tikjim. Siekiant sveiko dvasinio gyvenimo btina vengti ir fideizmo, ir moralistinio aktyvizmo.

Krikionikojo gyvenimo esm yra nuolatos kopti kaln susitikti su Dievu ir tada, praturtintam dovanotos meils bei jgos, vl nusileisti emyn ir su ta paia Dievo meile tarnauti savo broliams ir seserims. Šventajame Rate regime, kad apatal uolus Evangelijos skelbimas, adinantis tikjim, artimai susijs su meils kupinu rpesiu tarnauti vargams (plg. Apd 6, 1–4). Kontempliacija ir veikla, kurias tam tikru bdu Evangelijoje simbolizuoja seserys Marija ir Morta, Banyioje turi sugyventi ir viena kit papildyti (plg. Lk 10, 38–42). Pirmenyb visada teiktina ryiui su Dievu, o tikrasis evangelinis dalijimasis visuomet turi aknytis tikjime (plg. Katechez per visuotin audiencij, 2012 04 25). Kartais i ties linkstama „meils“ svok apriboti solidarumu ar tiesiog humanitarine pagalba. Prieingai, svarbu neumirti, kad didiausias meils darbas yra kaip tik evangelizacija, t. y. „odio tarnyba“. Nieko nra naudingesnio – vadinasi, ir geradarikesnio – artimui, kaip kartu lauyti Dievo odio duon, dalytis su juo Evangelijos Gerja Naujiena, vesdinti j santyk su Dievu: evangelizacija yra ikiliausias ir visapusikiausias mogaus asmens skatinimas. Dievo tarnas popieius Paulius VI enciklikoje Populorum progressio ra, kad Kristaus skelbimas yra pirmutinis ir pagrindinis vystymosi veiksnys (plg. 16). Btent gyvendinta ir paskelbta pirmaprad Dievo meils mums tiesa atveria ms gyvenim iai meilei ir galina visapusik monijos ir kiekvieno mogaus vystymsi (plg. Caritas in veritate, 8).

I esms viskas kyla i Meils ir linksta Meil. Beslygika Dievo meil tapo inoma per Evangelijos skelbim. Su tikjimu priimdami Evangelij, patiriame pirm ir nepamainom slyt su dievikumu, galint paskatinti mus „simylti Meil“, paskui toje Meilje apsigyventi bei augti ir diugiai perteikti j kitiems.

O dl tikjimo ir meils darb santykio, tai j tarpusavio ryys geriausiai atskleidiamas viena Pauliaus Laiko efezieiams itara: „Js gi esate igelbti malone per tikjim, ir ne i savs, bet tai yra Dievo dovana; ir ne darbais, kad kas nors nesigirt. Mes esame jo krinys, sukurti Jzuje Kristuje geriems darbams, kuriuos Dievas i anksto paskyr mums atlikti“ (2, 8–10). ia aikiai sakoma, kad visa iganingoji iniciatyva kyla i Dievo, i jo malons, i tikjimu priimto atleidimo, taiau ta iniciatyva jokiu bdu neapriboja ms laisvs ir atsakomybs, bet veikiau padaro jas autentikas ir nukreipia meils darb linkme. Pastarieji daugiausia yra ne mogaus igali vaisiai, kuriais bt galima girtis, bet atsiranda i paties tikjimo, kyla i Dievo apsiai dovanojamos malons. Tikjimas be darb yra lyg medis be vaisi: abi dorybs reikalauja viena kitos. Gavnia tradiciniais krikionikojo gyvenimo nurodymais kvieia mus maitinti tikjim dmesingiau ir ilgiau klausantis Dievo odio bei priimant sakramentus ir kartu augti meile Dievui ir artimui konkreiai praktikuojant pasnink, atgail bei imald.

4. Pirmenyb tikjimui, pirmenyb meilei

Kaip ir visos Dievo dovanos, tikjimas ir meil irgi kyla i vienos ir tos paios Šventosios Dvasios (plg. 1 Kor 13), tos Dvasios, kuri mumyse aukia: „Aba, Tve!“ (Gal 4, 6) ir galina itarti: „Jzus yra Viepats!“ (1 Kor 12, 3) ir „Maranata!“ (1 Kor 16, 22; Apr 22, 20).

Tikjimas – dovana ir atsakas – leidia mums painti Krist kaip siknijusi ir nukryiuot Meil, visik ir tobul klusnum Tvo valiai ir begalin dievikj gailestingum artimui; tikjimas aknydina irdyje ir prote tvirt sitikinim, kad ta Meil yra vienintel tikrov, nugalinti blog ir mirt. Tikjimas kvieia velgti ateit su vilties dorybe, kupiniems pasitikjimo laukti Kristaus meils pergals pilnatvs. Savo ruotu meil leidia mums engti Kristuje parodyt Dievo meil, asmenikai ir egzistencikai prisidti prie Kristaus visiko ir beslygiko savs dovanojimo Tvui ir broliams. Pripildydama meils, Šventoji Dvasia galina mus dalyvauti Jzaus atsidavime – snikame Dievui ir brolikame kiekvienam mogui (plg. Rom 5, 5).

Abiej i dorybi ryys panaus dviej pagrindini Banyios sakrament – Krikto ir Eucharistijos – santyk. Kriktas (sacramentum fidei) yra pirmesnis u Eucharistij (sacramentum caritatis), bet kreipia pastarj, kuri yra krikionikojo kelio pilnatv. Panaiai tikjimas pirmesnis u meil, bet autentikas pasirodo tik tada, kai yra vainikuojamas meils. Visa prasideda nuo tikjimo nuolankaus primimo („inojimo, kad esi mylimas Dievo“), bet turi pasiekti meils ties („mokjimo mylti Diev ir artim“) – meils, amiams atbaigianios visas dorybes (plg. 1 Kor 13, 13).

Brangs broliai ir seserys, i gavni, kai rengiams vsti Kryiaus ir Prisiklimo vyk, per kur Dievo Meil atpirko pasaul ir apviet istorij, visiems linkiu iuo brangiu laiku atgaivinti tikjim Jz Krist, engti jo paties meils Tvui ir visiems ms gyvenime sutinkamiems broliams bei seserims apytak. To siekdamas keliu savo mald Diev ir kiekvienam asmenikai bei kiekvienai bendruomenei meldiu Viepaties palaiminimo!

Vatikanas, 2012 m. spalio 15 d.

BENEDICTUS PP. XVI

_________________________________

© „Banyios ini“ vertimas
KATALIKAI.LT

 
 
   
 
     
1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalik interneto tarnyba, info@kit.lt
 
  pradi